I november beslutade våra övermänskligt allsmäktiga bättre vetande politiker en ny miljöbilspolicy. Den skall börja gälla den 1 januari 2013! Snabba puckar ibland.
Andra beslut tar åratal att genomföra, men när det gäller bilismen, den största bidragskossan till statskassan, så går det snabbt. Vi fortsätter mjölka de efterblivna bilisterna, de fattar ju ändå ingenting och är som vanligt alltid lydiga och gör som vi bättre vetande säger!

Japp, den nya regeln ersätter den gamla.
Den gamla regeln beskrev en miljöbil om den släppte ut mindre än 119g Co2 / km.
Den nya är justerad till 95 g Co2 /km, men med en hänsyn tagen till bilens vikt likaså. En ny avancerad matematisk formel bestämmer om din bil blir godkänd som miljöbil framöver eller inte.
Sedan kommer naturligtvis undantagen!

Alla biltillverkare har jobbat stenhårt på dieselmotorutvecklingen det senaste decenniet och gjort enorma framsteg. Det är partikelfilter och hypersnåla motorer som har väldigt låga utsläpp. Exempelvis kan du få en 160 hk dieselmotor som väl klarar 119 grams regeln.

Men, någon hemlig politisk agenda ligger bakom som vanligt i detta land och därför inför vi ett nytt system som åter igen utesluter nästan alla dieselbilar!

Det som kvarstår blir elbilar, hybrider, gasbilar och naturligtvis etanolbilar!!

Elbilar används vart??? Funkar väldigt väl i yrkestrafik……NOT!

Hybrider. Ja här finns ju Porsche och Lexus och några andra fina bilar för typ en miljon kronor eller liknande prislapp. För den vanliga svensson…… NOT!

Gasbilar. Funkar väl åtminstone sådär…….. När du har möjlighet att tanka gas vill säga. Inga problem i storstäder och södra Sverige. Men alla andra kan bara drömma vidare…….HÄRLIGT!

Etanolbilar. Detta underbara bränsle. Funkar odugligt vintertid med kyla. Men va fan, vinter har vi väl inte här uppe vid nordpolen? SJ verkar åtminstone resonera så. Det företag som är ett av de äldsta i landet vet inte om att det brukar bli vinter varje år. Eller är det bara senildementa som leder även det bolaget?
Nej, naturligtvis är det………….CASH som är sanningen.
Den rika blir rikare, den fattiga fattigare och polisen tittar åt andra hållet när han får sin muta.

Vidare på etanolbilen.
Motorer havererar därför att bränslet är uselt. Importörerna törs naturligtvis inte säga sanningen att just deras motorer inte klarar Etanol och borde köras enbart på bensin. Verkstäderna. De seriösa i alla fall, de nämner för sina förtvivlade kunder att tanka det som räddar din motor från dyra reparationer framöver. Tanka Bensin!
Bensinbolagen, skiter förstås fullständigt i sitt ansvar och hänvisar till receptet de skall följa när de tillverkar etanol från Brasilien som barnarbetare och fattiga kämpat fram i sockerrörsfälten.

Slutklämmen.
I övriga världen, förutom Brasilien som har egen sockerproduktion och därmed även etanoltillverkning, så resonerar politiker att diesel är en bra produkt att tanka bilar med. De är relativt rena idag och har låg förbrukning och därmed släpper de ut minimalt med föroreningar.
Varför skapar vi i lilla Sverige ständigt nya regler som så vitt skiljer sig från andra länders politik och reglementen?
Ja, svaret måste naturligtvis vara den att vi är så satans mycket smartare här uppe i norr än de övriga runtomkring oss! Eller inte du och jag förstås! Vi är helt koko i huvudet och bara gör som vi blir tillsagda och fattar ändå nada.
Men, de som vi har valt fram för att leda oss. De är smarta och begriper sig på allt!

Som privatbilist kanske man inte behöver bry sig för mycket om detta dravel.

Men det finns yrkeskårer där ute som måste följa miljöbilsregler för att överleva med sitt levebröd och de får ännu en gång ett nytt helvete att försöka finna fordon som passar de krav som ställs på att kunna utföra transporter.

En taxibil exempelvis. Skall kunna ta 4 passagerare, två rullstolar i bagaget.
Enl miljöbilsregeln skall du ha en elbil, gasbil, hybid eller etanolbil. Eller en diesel under 95 grams regeln.
Just det ja! Det var vikt inblandat också!

Om tillverkarna och deras tekniker och ingenjörer slitit sitt hår för att spara vikt framöver på bilarna för att göra dem snålar, så straffas de naturligtvis ut i vårt avlånga fina land.

Ett exempel.
En ny VW Golf med snåldieselmotor klarar inte de nya reglerna, för att den just blivit hundra kilo lättare!!
Men en motsvarade storlek på bil med samma motor från systerbolaget Skoda, klarar regeln för att bilen är tyngre!!
Ähh, jag lägger ned detta. Blir så in i helvete trött och förbannad på allt.

Ha en trevlig dag ni därute som lyckas leva utan att bry er!

/ Christer