Eftersom servicegraden i vårt land sjunker för varje år som går, så vill jag skriva lite positivt om just ämnet.
Det är inte så ofta som jag själv råkar ut för en servicenivå som överraskar mig, men nu har jag faktiskt varit med om just det, inte bara en gång utan två gånger på kort tid.
Bägge tillfällena har jag haft allvarliga problem med mitt yrkesfordon som är en taxibil som alltid måste fungera för att jag skall få in kapital till mitt leverne.
Det värsta som kan hända är att bilen pajar och det blir stillestånd. Inga pengar kommer in och min chaufför som är anställd tickar pengar ändå utan att kunna köra.
Det första som hände var att taxin började låta lite illa och motorlampan tändes.
Snabbt till den lokala verkstan i stan för att kolla felet. Felet hittades och det blev nattsvart i min värld. Motorras och motorbyte! Satans perkele och ett gäng ytterligare svordomar flög ur käften på mig.
Stillestånd och kostnader gjorde mig yr i skallen och gav mig funderingar över livets alla outgrundliga vägar man korsar.
Dessutom hade naturligtvis garantin gått ut på fordonet, så allt kändes helt kaos.
Bit ihop och lös problemet.
Omgående började verkstan med dess mekaniker att riva motorn samtidigt som jag förde samtal med servicerådgivare och verkstadschef på stället för att snabbt finna lösningar.
Bilen måste igång snabbt och helst utan kostnader i utgifter. Stilleståndskostnader är nog så tufft för en liten entreprenör utan stor krigskassa att ösa pengar ur.
Generalagenten kopplades in som i sin tur kontaktade fabriken i Tyskland för vidare samtal i mitt ärende. All service var gjord hos auktoriserad verkstad enligt serviceplan så det blev mitt trumfkort. Här yrkade jag på Goodwill för hela spektaklet. Ny motor och reparationskostnader för detta.
Motorn dök upp efter klartecken från Tyskland och den svenska generalagenten stod för arbetskostnaderna i samband med detta haveri.
Jag kan inte nog visa min tacksamhet och glädje för denna oerhört fina service!!
Allt från första kontakten hos den lokala handlaren och verkstan till generalagenten i Sverige och fabriken i Tyskland. Alla ställde verkligen upp och visade att de uppskattar lojala kunder som råkat illa ut och som inte startar världskrig, utan med normala samtal löser situationer. En situation som alla parter vinner på!!
Jag har fortsatt förtroende för alla steg i denna kedja och de slipper en kund som sprider negativa rykten om deras märke.
Den andra utomordentliga servicen som skedde var av mindre art, men inte desto mindre betydelse för det. Det hände idag.
Åter igen råkade mitt yrkesfordon ut för ett oväntat fel som gjorde att jag inte kunde fortsätta arbeta.
Paniken spred sig igen!
Långhelg med 1.a maj och klämdag på fredag osv fick mig att rysa igen.
Men vänliga människor hos min favoritverkstad på annan ort tog sig genast an mitt problem i morse när jag klev in. De hade naturligtvis inte tid för detta enligt schemat, men som alltid lyckas de omprioritera och klämma in yrkestrafikens fordon.
På eftermiddagen ringde de och talade om att fordonet var reparerat och nyservat och åter igen redo för att komma ut i natten och tjäna pengar.
Dessutom hade verkstadschefen utan att jag nämnt något om det, redan löst med kostnaden för reparationen med annat företag. Han ansåg självklart att jag inte skulle drabbas av den utgiften då motorn nyligen bytts. Det var också oerhört stort och glädjande!
Det ges alldeles för sällan beröm och uppskattning till folk som förtjänar det och därför vill jag på detta sätt skriva in det i evigheten här på min blogg.
Ett stort tack till alla som ger service!!
Kram
Christer
Härligt att få bli positivt överraskad! Håller tummarna för att de inte tappat surkålen även i den nya motorn.;-)